Xin Nian (28.01.06)
zaterdag, 28 januari, 2006, 09:19
Tijdens het Chinese Nieuwjaar hadden we toevallig ook hoog bezoek van onze business unit VP die eens even kwam buurten. Hij was in de morgen door Peter in zijn onlangs aangeschafte Chinese klassieke motor met zijspan (Chang Jiang motor) door Shanghai heen getourd. De middag en avond zouden Miodrag en ik hem trakteren op wat Shanghai te bieden heeft. Op verzoek zijn we door het oude Shanghai gaan wandelen, waar we naast rondkijken ook wat vuurwerk kochten. Grappige bommetjes die eruit zien als in een stripverhaal. Een bolletje met een lontje eraan. Een op de vier werkt echter niet, maar dat zijn we zo langzamerhand van Chinese producten gewend. De lampionnen en versieringen in de Yu Garden zijn erg mooi. Ze doen een beetje denken aan Carnaval of de Efteling. Een boom met gouden bladeren heb ik echter nog niet gezien.

De lampionnen straat in Yu Yuan. Wie steekt dat allemaal aan ?

Laten zien wat Shanghai heeft te bieden betekent verder ook eten in ons favoriete restaurant bij People's Square en een gezellige avond borrelen in '3 on the Bund'. '3 on the Bund' is een half lounge bar, half restaurant locatie op de bovenste verdieping van een van de gebouwen aan de Bund. Ze hebben een dakterras met prachtig uitzicht op Pudong. Zo rond middernacht begon dan ook de vuurwerk uitbarsting en wij genoten dan ook van het uitzicht. Heel veel siervuurwerk en miljoenenklappers in alle richtingen waar je kon kijken. Na een half uurtje werd het wat minder omdat de stad in zo'n damp verwikkeld was, dat zicht van meer dan 10 meter onmogelijk was.

In het Chinees is nieuwjaar 'xinnian', waarbij 'xin' nieuw betekend en 'nian' jaar. 'Nian' is eigenlijk de naam van een monster dat volgend de Chinese legende elke jaar terugkomt. Dat dient natuurlijk voorkomen te worden en daarvoor zijn drie methoden beschikbaar. Het houd niet van fel licht, van hard lawaai en van de kleur rood. De eerste twee worden tot stand gebracht door vuurwerk. Het rood wordt door de Chinezen als kleding gedragen.

Een foto van vuurwerk is altijd erg moeilijk

Raar is dat het vuurwerk niet een dag duurt, maar de hele week. En vooral de vierde dag na het Chinese nieuwjaar is het nog erger dan de oudjaarsavond. Dit is vanwege een andere legende die vertelt dat op de vierde dag na het nieuwjaar, de god van fortuin neerdaalt en mensen van voorspoed voorziet. Men kan de aandacht van deze god het beste trekken door veel licht en lawaai te maken. Dus vuurwerk is hier weer een goede optie. Blijkt ook dat de Chinezen meer geinteresseerd zijn in het aantrekken van fortuin, dan het verdrijven van een monster.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 3646 )
San Francisco (16.01.06)
maandag, 16 januari, 2006, 09:56
Nadat we opnieuw een bedrijfje overgenomen hebben, moet het natuurlijk ook 'geintegreerd' worden in ons moederbedrijf. Daarvoor moeten natuurlijk ook wat bezoekjes afgelegd worden en wel naar het hoofdkantoor van onze nieuwe telg in Santa Clara, vlak bij San Francisco. Ik vlieg de maandag daar heen en donderdag weer terug naar Shanghai. Het weerzien van enkele kollega's die ik al sinds enige tijd ken, is erg leuk. Natuurlijk ben ik de meeste tijd bezig met de geplande besprekingen en activiteiten. De avonden worden ook gevuld met wat sociale activiteiten (lees eten) om onze nieuwe Amerikaanse kollega's wat beter te leren kennen.

Niet veel meer te zien dan een of andere oranje brug

Gelukkig is er woensdagavond nog even tijd voor ons om een bezoekje aan het oude en vertrouwde San Francisco te brengen. Natuurlijk een ritje over de Golden Gate en een bezoek aan Fisherman's Wharf horen in het standaard pakket. Deze tijd van het jaar is het redelijk warm daar (rond de 20), maar ons uitje bevat voornamelijk regen. Fisherman's Wharf is dan ook redelijk verlaten op de altijd aanwezige zeeleeuwen na. We eten wat in een Mexicaans restaurant en gaan weer op tijd terug richting Santa Clara. Dat is nog steeds een behoorlijk eindje terugrijden over de 101 vanuit San Francisco.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 4666 )
Kerstavond (24.12.05)
zaterdag, 24 december, 2005, 08:49
Nu zijn de Chinezen niet erg gelovig en Christenen zijn al helemaal met een kaarslichtje te vinden, maar zoals ze vanalles kopieren, zo kopieren ze ook Kerstmis. Amerikaanse stijl dan wel met veel 'Merry Christmas' neon en allerlei commerciele poespas. Echte kerstfeesten zijn enkel te vinden in de typische expat bars en dergelijke.

De kerstavond heb ik gevierd met bij mijn vrienden Peter en Florence. Zij hadden ook nog wat andere Franse vrienden uitgenodigd. Pierre en Claire wonen in een compound verderop en hebben kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd die natuurlijk ook naar de Franse school hier in Shanghai gaan.

Gezellig eten en borrelen is natuurlijk het grootste bestanddeel van de avond

Na kennismaking en wat gezellig gebabbel over het leven en werken in China, is het natuurlijk tijd voor de grote maaltijd. Er is een ding wat je rustig aan Fransen kan overlaten en dat is het bereiden van een feestmaal. Allerlei heerlijke gerechten en als hoofdgerecht een enorme ham in brood. Zo groot dat we er nauwelijks een deuk in hebben kunnen eten en naar ik vernam nog menig dagen erna er hard aan gewerkt moest worden om het uiteindelijk 'op' te kunnen verklaren.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 4918 )
Guilin (11.12.05)
zondag, 11 december, 2005, 07:59
Deze nacht hebben we doorgebracht in een andere, warme kamer met warme douche. Ik ben dus weer fit en klaar voor de dag. Na een uitgebreid ontbijt in een van de cafeetjes, nemen we een busje naar Guilin. Daar gaan we eerst even naar een groot hotel want daar kan je je bagage afgeven en later weer ophalen, ook al verblijf je niet in het hotel.

Vreemde bergen midden in een verder normale stad

Guilin is winderig en bestaat eigenlijk uit een grote winkelstraat met wat wijken eromheen. We eten wat in een restaurant en slenteren wat over het marktplein. Ergens zien we een bungie katapult installatie en natuurlijk moet Marie even in de lucht geschoten worden. Op straat staat een oud vrouwtje iets te maken wat gretig aftrek vind bij de plaatselijke bevolking. Dat moeten we dus even proberen. Ze stopt wat gekookte rijst, wat bruin spul wat suiker met kaneel blijkt te zijn in een houten dop. Die stopt ze voor een minuut op een kokende hogedrukpan, zodat alles gestoomd wordt. Het smaakt niet bijzonder, maar als rijst met suiker, wat het ook eigenlijk is.

De kleinste MacDonalds ter wereld

Verder naar het noorden komen we bij de oude stad. Een gedeelte met oude gebouwen en een grote muur er omheen. Voor een van de gebouwen staat een group ouderen wat kung-fu te oefen met nep-zwaarden. Het ziet er grappig uit en zij blijken er duidelijk plezier in te hebben.

Deze oudjes kom je als tasjesdief niet graag tegen

Aan de noordzijde van het complex ligt een stijle heuvel met een klein pagodaatje op de top. Een lange, stijle trap geeft toegang en we besluiten maar weer eens te klimmen. Het uitzicht is mooi en wonderlijk is de stad welke geheel vlak is met hier en daar een bult die tussen de gebouwen uitsteekt. Het is uiteindelijk weer eens tijd om een taxi te vinden die ons naar onze bagage en dan naar het vliegveld brengt.

Je klimt je een bult

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 4813 )
Yangshuo (10.12.05)
zaterdag, 10 december, 2005, 06:00
Gelukkig hebben we redelijk geslapen en schuiven dan ook weer vol goede moed aan een ontbijtje van wat brood, zelfgemaakte marmelade en koffie.We hebben bij het hotel een gids ontmoet met de naam Josephine en zij heeft een toertje geregeld met in de ochtend een boottocht over de rivier en 's middags een bezoek aan de grotten en klimmen naar de halve maan, een maanvormige opening in een van de bergen.

Peter heeft waarschijnlijk iets van Manon opgepikt en is nu een beetje ziek. Hij belsuit om de ochtend in het hotel te blijven en Markus en ik gaan dus samen met Marie het boottochtje doen. Aan de kade stappen we op een langwerpig bootje met schipper. De boot maakt een hoop lawaai, maar dat mag de pret niet drukken. Het regent niet, maar het is behoorlijk fris. Het landschap is geweldig om te zien met die afgeronde bergen in een deken van nevel en wolken. Ook Marie geniet duidelijk van het boottochtje. Ze begint ook een beetje te wennen aan Markus en rent niet de hele tijd weer naar mij toe. Ook heb ik wat stroopwafels meegenomen waar Marie, Markus en ik altijd plaats voor hebben.

Water, bos, bergen en wolken maken altijd een mooi plaatje

Tijdens de lunch in het zelfde restaurantje als de vorige dag, ontmoeten we Peter weer. Hij is duidelijk opgeklaard en zal het middagprogramma weer meebeleven. Het middagprogramma start met een stukje grotklimmen. Voordat we de grot ingaan, worden we uitgedost met helm die we later echt nodig blijken te hebben. De eerste spelonken zijn nog ruim, maar al gauw worden de doorgangen smaller en lager. We kruipen, klimmen, springen van rots tot rots en dat alles in kledij die eigenlijk voor de kou buiten bestemd was. Hier in de grotten is het ongeveer 18 graden en is dit alles dus veel te warm. Onderweg zien we allerlei mooie rotsformaties en genieten van de contrasten en verhalen van de gids.

Als je hier maar lang genoeg naar kijk, zie je er van alles in

Als de gids uiteindelijk zegt dat we aan het eind van de tocht gekomen zijn, is er echter een sfeer van opluchting en kijken om ons heen naar een uitgang. Einde van de tocht betekend helaas dat we diep in de berg zitten en het hele eind dus weer terug moeten. Nou ja, daar gaan we maar weer en uiteindelijk staan we weer in de koude buitenlucht. Op dit moment een verademing.

Volgende op het programma is een klim naar de halve maan. Het is een opening in een van de bergen zodat er een soort brug van een berg naar de andere loopt. Er is een stenen trap naar boven en vol goede moed beginnen we dus de klim. Achter elke bocht ligt weer een stuk trap en de boog lijkt maar niet dichterbij te komen. Vooral voor Marie een behoorlijk zwaar werk, maar ook voor mij niet geheel eenvoudig. Achter mij loopt een oud vrouwtje met wat blikjes drinken in een koelboxje. Ik zeg haar dat ze geen moeite hoeft te doen, maar zij weet echter wel beter. Gelukkig komen we zonder afvallers en slachtoffers boven om te genieten van het uitzicht over een dorpje bij Yangshuo. Ook heb ik een laaiende dorst en koop dus maar een blikje cola van de oude vrouw.

Dit zie je als je vanaf de halve maan kijkt

Omdat het de hele dag zo nu en dan regent en we niet helemaal kompleet zijn, besluiten we om onze tickets om te boeken en zondag weer terug te gaan naar Shanghai in plaats van dinsdag. Deze avond moeten we dus nog het biervis gerecht proeven, waar Yangshuo bekend om staat. Na een welverdiende warme douche in Peter's kamer, komen we Op aanwijzing van Josephine bij een restaurant dat ons niet echt aanlokkelijk lijkt. We gaan dus naar een ander waar biervis (pijiuyu) op vele tafels staat en de riool-lucht van gefermenteerde tofu overheerst. De biervis smaakt echter goed en de extra bier die wij ernaast drinken maakt het geheel nog aangenamer. 's Avonds duiken Peter en Marie vroeg de veren in en Markus en ik gaan nog even op kroegentocht.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 4625 )