Beijing (13.04.05)
woensdag, 13 april, 2005, 06:39
Vandaag besteed ik voornamelijk aan het terugvliegen naar Shanghai. Weinig bijzonder dan de passagier die naast me zit van Deloitte accountants bureau. Gezellige man die enige verhalen over de financiele wereld aan mij kwijt kan. Ik knik bevestigend en ontdek dat financien nog saaier zijn dan ik dacht.

Campus van Tsinghua Universiteit

De middag is voornamelijk werk inhalen en ’s avonds ben ik blij eindelijk weer eens een avondje rustig thuis op de bank te kunnen vertoeven. Markus verblijft ook nog steeds in mijn apartement en is inmiddels verslaafd geraakt aan Hollands eten als pindakaas met hagelslag, stroopwafels en bitterkoekjes.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 2.5 / 5591 )
Beijing (12.04.05)
dinsdag, 12 april, 2005, 06:36
Weer verzamelen we ’s morgens voor de volgende zakensafari. Richting Toshiba R&D in een cetraal deel van Beijing vlak tegenover het ministerie van technologie in een drukke winkelstraat. Vreemde plaats voor een R&D centrum. Het Chinese hoofd had 15 jaar in Japan gewerkt en sprak heel matig Engels. Veel tijd werd besteed om elkaar duidelijk te maken wat we bedoelden. De projecten die er liepen waren behoorlijk out-of-date en de medewerkers leken niet echt actief aan het werk. Meer en meer begon ik de indruk te krijgen dat dit niet een echte R&D afdeling was, maar opgezet om de Chinese overheid te paaien en publiek bekendheid te verwerven. Nu snap ik ook waarom het op deze plaats is opgericht.

’s Middags was vrij en met twee anderen besluiten we een Riksja tochtje te gaan maken in de oude Hutong’s. Rustig onderhandelen levert een uur rondrijden voor 160 yuan. Natuurlijk veel en veel te duur (een uur taxi kost ook zoiets), maar goed, het is natuurlijk wel grappig. Michael besluit om zelf te rijden en zijn Riksjafietser stapt achterin.

Michael neemt de Riksja-rijder mee voor een rondje

We rijden door de smalle straatjes waar zijn nu en dan de fietser naar een oude bouwval aan de linkerkant wijst en roept 400 jaar oud. Dan wijst hij weer eens aan de rechterkant naar een oude berg troep en roept 500 jaar oud. Op wonderbaarlijke wijze zijn deze huizen allemaal precies een aantal keer honder jaar oud. Ik had toch ook wel eens 354 jaar oud verwacht.

De mensen die we passeren moeten allemaal erg lachen. Eerst zien ze de eerste Riksja met een slonzig geklede fietser en een in pak gehesen westerse man, dan kom ik in zelfde configuratie en dan een westerse fietser in pak met een oude slonzig geklede Chinees op de Riksja. Het ziet er ook niet uit en vele steken hun duim op naar de oude Riksjarijder bij Michael achterin. Hij heeft het goed voor elkaar.

Aan het eind van de middag hadden we afgesproken met de anderen op de ‘Silk Market’. Voorheen was dit een oude stijl marktje, maar het is gesloopt en in drie maanden is er een betonnen, 5 verdiepingen tellend gebouw voor in de plaats gekomen zoals er zovele zijn in China. Weinig interessant meer, behalve natuurlijk dat het nog steeds goedkoop is (t-shirts voor 2 Euro) en er allerlei namaak kleding, schoenen, horloges, tassen en dergelijke te vinden zijn voor een fractie van de prijs van het origineel.

Eten doen we bij een Mexicaans restaurant aan de overkant van de markt. Prettig weer eens een burrito te proeven, ook al is er toch een Chinees tintje aan de smaak waar te nemen. We maken het niet laat. Net zoals ik moeten sommige de volgende morgen weer vroeg de lucht in.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 4309 )
Beijing (11.04.05)
maandag, 11 april, 2005, 06:32
’s Morgens om 8.00 uur verzamelen de deelnemers van dit, door de universiteit van St Gallen in Zwitserland georganiseerde event, elkaar in de lobby van het Xiyuan hotel. De lobby is een enorm grote ronde hal met een buffet hoek en galerijen rondom. Ik maak even kort kennis met de anderen die elkaar al kennen van de week ervoor. Dan is het tijd voor vertek naar ons eerste bezoek aan Sun Microsystems.

De Chinese R&D afdeling van Sun bevind zich in de Tsinghua technology park vlak naast de Tsinghua universiteit. Gedurende de ochtend-sessie vertelt het hoofd R&D een hoop over hoe hij het aanpakt, welke culturele problemen er zijn en wat de motivatie volgens hem is van zijn Chinese personeel.

De hal van het gebouw in Tsinghua Techno-Park

De middag wordt gebruikt om de Tsinghua universiteit te bekijken. De campus is groot en is in 5 jaar drie keer zo groot geworden. Tsinghua is China’s belangrijkste universiteit en geniet veel politieke bescherming zo dichtbij de bron van de macht. De sportfaciliteiten zien er een beetje gehavend uit en ik denk dat sport niet zo belangrijk is als op bijvoorbeeld Amerikaanse universiteiten. In de MBA afdeling maken we nog kort kennis met enige studenten die daar bijna afgestudeerd zijn. Ze komen opgewekt, helder, vriendelijk over en weten de juiste vragen te stellen. Dat wordt nog wel wat met deze jongens.

’s Avonds wordt besteed aan een buffet in het restaurant bovenop het hotel. Het restaurant is gebouwd asl een ring en draait langzaam rond. Zo kan je ieder keer van een ander uitzicht op Beijing genieten. Het middendeel met het buffet staat echter stil en je moet dus steeds verder lopen om bij het eten te komen. Het gezelschap is divers en daarom had iedereen weer leuke verhalen. Twee waren van een Zwitsers bedrijf die ‘brestpumps’ (afkolfapparaten) maakt. In sommige culturen is het toch moeilijk om dan antwoord te geven op de vraag: Wat maakt je bedrijf ?

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 4134 )
Beijing (10.04.05)
zondag, 10 april, 2005, 12:26
Daar de cointreau’s nog een beetje in mijn hoofd bonken, blijf ik maar lang in bed. Rond het middaguur verschijn Miodrag ten tonele en we praten een beetje bij. Lang kan het niet duren, want ik heb een vliegtuig naar Beijing die middag en moet dus op tijd naar het Hongqiao (Domestic) vliegveld.

Dit is een ouder vliegveld en wordt alleen voor vluchten binnen China gebruikt. Erg druk en weinig gezellig. Uiteindelijk gaat de gate open en kunnen we het vliegtuig van China Eastern Airlines binnen. Alles ziet er versleten uit en ik hoop dat ik geen onderdelen vast moet houden tijdens de vlucht. Gelukkig gaat alles goed en landen we veilig op Beijing International Airport. In de taxi-corner worden mensen efficient in taxi’s gepropt om ze zo snel mogelijk van het vliegveld weg te krijgen.

Zomaar een straat in Beijing

Nadat de chauffeur mijn briefje van onze secretaresse heeft gelezen, komt hij in actie en stuiven we in razende vaart het verkeer in. Ik kruip op de plaats achter de chauffeur want dat is meestal de veiligste plek (chauffeur red altijd zichzelf). Echter na een paar kilometer staan we in een eindeloze file. Een uur later ben ik dan toch bij het hotel en duik maar gelijk in bed. De volgende morgen moet ik weer vroeg op voor de eerste bezoekjes.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 4233 )
Apartement (09.04.05)
zaterdag, 9 april, 2005, 12:23
Dit is de grote dag dat ik eindelijk mijn permanente apartement mag betrekken. Maar eerst gaan we toch nog een ochtend aan het werk in kantoor om wat aan de computersystemen te werken. Je merkt wel dat in een beginnend bedrijf je een zeer flexibele functie omschrijving hebt.

Dan is het zover. Maggie van het Real-Estate bedrijf begleidt me naar mijn nieuwe stulpje die vlak naast het andere apartement ligt. Zondag komt mijn kollega Miodrag aan, die zijn apartement (waar ik voorheen in zat) in bezit zal nemen. Markus besluit om mee te verhuizen daar hij dan ook enkele dagen mijn apartement voor zichzelf zal hebben, terwijl ik in Beijing zit.

Zicht in mijn kamer vanaf de ingang

Als je binnen komt, kijk je direct in de woonkamer van zo’n 10 meter diep. Aan het eind zit een pui die bijna geheel open kan zodat je een soort van balkon idee heb. Het hekje is om te voorkomen dat je 32 verdiepingen naar beneden keldert. Aan de rechterkant is direct de keuken met aan drie zijden aanrecht. Ik denk echter dat ik niet zoveel gebruik zal maken hiervan met prijzen van 2 euro voor een voortreffelijk avondmaal in de foodcourt.

De keuken met veel lege kastjes

De rechter slaapkamer en badkamer

De volgend twee deuren aan de rechterkant gaan naar de eerste badkamer en slaapkamer. De beide kamers hebben ook een tussendeur. De laatste deur rechts is een kantoortje met een slaapsofa die als bed uitgeklapt kan worden. Dit is dus ook een extra logeerkamer.

Mijn kantoortje en extra slaapkamer

Mijn slaapkamer aan de linker kant

Aan de linkerkant is de tweede slaapkamer met eigen badkamer. Ik denk dat ik dat maar als mijn slaapkamer gaat innemen. De rest van de middag besteed ik aan het versjouwen van mijn spulletjes naar mijn nieuwe hok.

Mijn badkamer aansluitend aan de linker slaapkamer

’s Avonds waren we van plan om een filmpje te pakken. De ‘Flying daggers’ klonk erg interessant, maar wij konden geen bioscoop vinden die hem vertoonde. De andere films zijn niet leuk, of niet Engels ondertiteld. We besluiten maar een barretje te pakken in de buurt van de Huaihai Zhong Lu. Onder het genot van live muziek van een soul-bandje uit San Francisco en enkele cointreau’s kan het leven erg goed zijn.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3.6 / 5885 )