Pudong (09.07.06)
zondag, 9 juli, 2006, 10:21
Vandaag staat de Jinmao en het Aquarium op het programma en na een goed ontbijt in het apartement nemen we dan ook metro richting het oosten. We stappen uit bij Lujiazui en lopen wat rond om eerst de omgeving met wolkenkrabbers te bezichtigen. Bij de Jinmao, nemen we de lift naar de Hyatt hotel en gaan naar de hoogste verdieping om wat koffie te drinken en van het uitzicht te genieten. De prijzen zijn hier natuurlijk net zo hoog als de ligging en we maken het dus maar niet te lang.

:-$31°14'24.05"N 121°29'53.66"E

De weg vragen. Volgens mij zitten die er al een tijdje

Op naar het Aquarium. Heerlijk in de koele ruimten bekijken we de vele vissen, krabben en andere zeewaardige dieren die dit aquarium rijk is. In een lange doorzichtige tunnel kan je de vissen van alle kanten bekijken en zelf enkele decimeters onder een grote haai doorlopen. Na deze prettig en koele ervaring gaan we richting de Pudong boulevard om een veerboot naar Puxi te nemen. Maar eerst nog even kennis maken met een Java-chip Frappacino in de Starbucks. Een heerlijk koude shake van koffie en chocolade.

:-$31°14'33.23"N 121°29'49.59"E

Zai Shanghai, zou xiahai (In "op zee", gaan "onder zee")

De veerpont is goedkoop en geeft ons een korte cruise over de Huangpu naar de Bund. Het water is rustig, maar de tocht is toch deinend en het is erg warm in de schuit. Op de Bund lopen we wat heen en weer terwijl we natuurlijk horloge- en pennenverkopers van ons af moeten slaan. Zelfs een Chinese jongeman begint een lang gesprek en probeert ons in zijn atelier te lokken om te kijken naar wat schilderijen die hij gemaakt heeft. Toch maar niet.

:-$31°14'13.35"N 121°29'33.60"E

Gezellig een bakkie doen bij Starrie

Bij de midden Henan straat nemen we de metro weer naar het apartement om even op te frissen. Eten heb ik vandaag geplanned in een Japans restaurant in Hongqiao. Daar kan je voor 200 yuan pp (20 euro) zoveel eten en drinken als je wilt. Na een snelle douche en wat rust, proppen we ons dus in de auto en rijden we naar het restaurant. Het eten is zoals gewoonlijk weer geweldig en omdat allen erg goed kunnen eten, verschijnt dan ook de een na de andere gerecht op tafel met het bijbehorende bier.

:-$31°11'34.69"N 121°22'45.69"E

Doet u maar alles op de kaart behalve dat en dat

Ik weet niet of dit restaurant deze schranspartij overleefd, maar wij in ieder geval wel. Na goed eten is het nog beter slapen en dat is dan ook het volgende op het program.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 3987 )
Familie Weerzien (08.07.06)
zaterdag, 8 juli, 2006, 09:28
Vorige dag zijn Anja, Henk en hun twee vrienden Jan en Ine op een vliegtuig gestapt om mij in Shanghai te bezoeken en te vergezellen op een rondreis door China. Om op tijd op het vliegveld te zijn is het dus op tijd uit de veren en in de metro. Ik heb inmiddels al een extra tweepersoons matras geregeld en mijn kantoortje omgebouwd tot slaapkamer.

Op het vliegveld zie ik al gauw Anja zwaaiend in de aankomsthal maar het duurt nogal lang voordat zij eindelijk de douanepost passeren. Na een uitbundige begroeting wordt mij duidelijk gemaakt dat een koffer van Jan nog steeds op Schiphol staat en pas de volgende dag afgeleverd kan worden. Nou ja, zo gaat dat nu eenmaal.

De eerste attractie van Shanghai is natuurlijk de Maglev 430 km/u zweeftrein en de ondergrondse. Mijn gasten ontdekken al gauw dat Shanghai een stuk moderner is dan ze verwachtten met schone metrostations en televisies overal. Eenmaal in mijn apartement is het even uitrusten geblazen, want zo een lange vliegreis en jet-lag is niet geweldig opfrissend. We blijven dus maar een beetje in de buurt.

Even spulletjes voor het ontbijt inslaan

Anja en Henk nemen de grote slaapkamer en Jan en Ine het kantoortje. Ik slaap zelf in de logeerkamer omdat daar enkel een eenpersoonsbed staat. Badkamers zijn er gelukkig genoeg. Als eerste actie moeten we natuurlijk eerst maar eens wat levensmiddelen in huis halen en we gaan dan ook langs de Marco Polo voor brood en naar de Carrefour voor de rest.

Jet-laggers hebben wat meer rust dan normaal nodig

Na de boodschappen geloosd te hebben, is het tijd voor lunch en wat rondwandelen in de buurt. De lunch nemen we in de Chamate en al gelijk bevalt de eerste kennismaking met Chinees eten mijn gasten erg goed. Tijd om even uit te buiken en wat ronddwalen. Zhongshan Park is natuurlijk een leuke plek en het weer is prachtig en zelfs een beetje te warm met 35 graden.

Voor het diner heb ik afgesproken met Peter en we gaan dan ook tezamen in de Lufeng op weg naar zijn huis. Als afgesproken rijden we dan met zijn allen richting de Baolo restaurant in de Mianbaoche. Het eten daar is geweldig lekker en iedereen eet ondanks de nog recente lunch een behoorlijke hap. Het beste is de Zwitserse saus biefstuk en de spare-ribs. Zelfs de slang is ingewikkeld om te eten maar smaakt goed. Nu de jet-lag wegslapen om de volgende dag fris ertegenaan te kunnen gaan.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 4034 )
Lin An (02.06.06)
vrijdag, 2 juni, 2006, 01:52

Jaarlijks uitje met het bedrijf...

Varen op een vlotje en natuurlijk een watergevecht

Het hele clubje gelukkig weerop het droge

Marie geniet volop als we haar in de lucht katapulten

Schieten op een kip en als je hem raakt is ie van jou

Wat is een bedrijfsuitje zonder getouwtrek

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 4166 )
Zijspan (20.05.06)
zaterdag, 20 mei, 2006, 09:57
Het is mooi weer en we gaan vandaag nog maar een keertje naar het Moon River Park. Dit keer gaan ik met Miodrag, Schnezena, Peter, Florence en de kinderen. Mio en Peter gaan met de motor met zijspan en de rest met de Buick.

Een half ei en een lege dop met Calimero helmpjes op

Peter heeft de motor in China gekocht. Het is een nieuwe replica van een oud BMW model wat hier gebruikt werd voor het leger. Oude techniek, maar werkt nog steeds. Het heeft zelfs nog een vleugelmoer om het stuur vast te zetten tijdens het rijden zodat je met twee handen kan schieten.

Quik en Flupke rijden voor ons. Beetje afstand houden voor afvallende onderdelen

Over het park hoef ik niet veel meer te vertellen. We luieren lekker in de zon en genieten van de rust. Aan het eind van de middag gaan we nog even kijken bij het Meridian hotel dat vlak naast het park gelegen is. Het heeft een prachtig buiten zwembad, waar we gewoon naartoe lopen en lekker nog even in gaan zwemmen zonder enige weerstand. Als je je als gast gedraagt, durft geen van het personeel aan buitenlanders als ons te vragen of we eigenlijk wel in het hotel logeren. Dus dat is makkelijk.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 5085 )
Sheshan (30.04.06)
zondag, 30 april, 2006, 10:39
Dit keer gaan we een kijkje nemen in Sheshan. Daar zijn enkele heuvels en wat leuke parken zoals het Moon River Art(ificial) Park. Ook staat er op een van de heuvels een observatorium en een kathedraal. Sheshan ligt even ten westen van Shanghai en is ongeveer een uurtje rijden. We zijn met 6 personen en dat is iets te veel voor de Lufeng, dus twee nemen een taxi. Na door het verkeer geploegd te zijn, arriveren we in Sheshan en besluiten eerst maar eens naar het Moon River Park te gaan.

Op de rechter berg achter het strandje kan je de kathedraal zien

Het park ziet er schoon en rustig uit met maar weinig bezoekers, Het is rond een meer gebouwd en staat in het teken van kunst. Dat is allemaal prachtig, maar op deze al zeer warme dag zijn we meer geinteresseerd in wat verkoeling en we duiken dus ook de eerste gelegeheid in om een koude Tsingtao te bestellen. Dat hebben ze helaas niet, het enige wat ze hebben is een Heineken. Dat moet dan maar.

Ergens langs het water is een klein eilandje met twee brugjes er naartoe en met daar tegenover een tribune. Op het eilandje staan aan een kant hekken en wat kooien met leeuwen en tijgers. Vandaag is er een voorstelling wilde dieren voorstelling. De brugjes zijn afgebakend met wat linten en verder niets. Ik weet niet of dat genoeg is om de tijgers uit het publiek te houden.

Zwemmen gebeurt in deze kunstmatige lagune

Ook is er een strandje omringt met palmbomen van geschildert beton en nep-bladeren. Een grote Boabab boom, natuurlijk ook nep, markeert een einde van het strandje. De enige zwemmers zijn wat beelden van pleziermakende mensen die half in het water staan. De Chinezen zwemmen niet graag in natuurlijk water en achter het strandje is dan ook een zwembad in de vorm van een lagune. Natuurlijk zijn veel kinderen daar te vinden.

Helaas weinig te zien na een onchristelijke beklimming

De rest van de dag slenteren we wat rond en luieren we een beetje in de al hete zon. Tegen het eind van de middag willen we nog even naar de kathedraal en rijden naar de kabelbaan onder aan de berg. Die is echter al dicht, maar een nogal luidruchtige riksjarijder vertelt ons dat hij een wandelroute omhoog weet. We volgen hem dan maar en hij leid ons op een smal padje naar boven. Eenmaal boven staan we op een parkeer terrein waar je dus ook met de auto kan komen. Dan blijkt ook de kathedraal al dicht te zijn en na wat rondgekeken te hebben, blijft er dus niets meer over dan weer naar beneden te gaan.

Halverwege de berg is een knus pleintje met bijbelse figuren

Het is al weer wat laat en er is natuurlijk geen taxi te vinden. Dus moet er iemand in de achterbak en met een volgeladen Lufeng rijden we weer richting Shanghai. Sheshan is een mooie plek en zeker de moeite waard om weer eens terug te komen.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 5050 )