Hoi Ha Wan (03.10.06)
dinsdag, 3 oktober, 2006, 05:57
Deze keer gaan we wandelen in het noorden van Sai Kung rond het plaatsje aan Hoi Ha Wan (Haixiawan of "Baai onder zee"). Er is een schiereiland waar je omheen kan lopen terug naar hetzelfde plaatsje. Een taxi brengt ons eerst naar Hoi Ha en dan tuigen we ons op voor de wandeling. Al gauw blijkt dat er bijna geen mensen zijn in dit gebied. Wellicht is dit te afgelegen voor velen en ook dat vandaag weer de eerste werkdag in Hongkong is, zou er invloed op kunnen hebben.

:-$22°27'44.32"N 114°19'43.47"E

Bah. Al weer zee, strand en groene heuvels

Het pad loopt langs een mooie baai met schoon zandstrand en begroeing. Onderweg zien we een klein slangetje van ongeveer 30 cm door de bomen sluipen. Geen idee wat soort het was en of het giftig was, want ik heb het hem maar niet gevraagd. Verder zijn er vele vogels die nootschillen op je kop gooien en de meest vreemdsoortige insecten die je pad kruisen, maar dat hoort in een natuurervaring.

:-$22°27'48.92"N 114°19'52.85"E

Oostenrijkers en bergen. Valt nog mee dat hij zijn ski's thuis heeft gelaten

Op het schiereiland zien we een scouting kampterrein met wat strandjes ervoor en ondanks dat het geen officieel zwemgebied is hebben we toch te veel zin om niet in het water te gaan. Op het terrein loopt een jongen rond met duikbril en snorkel, dus als hij niet de WC gaat ontstoppen, wordt hier toch gezwommen. Het zeewater ziet er schoon uit en is niet koud. Terwijl we goed kijken of er geen verdachte, boven het water uitstekende vinnen op ons af komen genieten we heerlijke van de afkoeling op deze warme dag. Toen we op het strandje aankwamen was het totaal leeg, maar al snel komen er meer en meer mensen. Het zou me in Hongkong niet vebazen als het in de middag vol zit en er in de avond hotels zijn gebouwd. In ieder geval, na het zwemmen maken we ons rondje over het schiereiland af en behalve wat loslopende koeien komen we bijna niemand tegen. Het is een rustig en mooie omgeving in fel contrast met het volle en drukke Hongkong.

:-$22°27'45.19"N 114°20'24.20"E

Waar is iedereen gebleven. Voer voor de haaien ?

Vroeg in de avond gaan we eindelijk maar eens naar Hongkong eiland zelf. Het bekendste punt is the top van de hoogst berg, Victoria Peak en je kan er met een kabeltreintje naartoe. Al gauw wordt het duidelijk waarom niemand in Hoi Ha was. Iedereen blijkt in de rij voor dit treintje te staan en we moeten dan ook wel even wachten voordat we ons in het wagonnetje kunnen proppen. Dit deel van Hongkong heeft vele wolkenkrabbers die tegen de berg aangebouwd zijn en het treintje gaat dan ook erg steil (100% of 45 graden) naar boven tussen de gebouwen door. Op de top is een groot plein met winkelcentra en restaurants. We kiezen een leuk uitziend restaurant met een eettuin en biefstuk op het menu. Na al die dagen vis hebben we wel weer eens trek in koe.

:-$22°16'39.78"N 114° 9'32.56"E

Drommen mensen wachten voor hun kabelaansluiting

Het smaakt ons goed en na weer een taxirit terug naar het hotel ontmoeten we weer Zoran om nog even in het hotel cafe wat bij te babbelen en wat cocktails weg te tikken. We moeten echter vroeg op de volgende dag om op tijd op het vliegveld van Shenzhen zijn en maken het dus niet te laat.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 3751 )
Lamma Eiland (02.10.06)
maandag, 2 oktober, 2006, 05:41
Een toch met de trein naar Tsim Sha Tsui, dan met de Star veerboot naar Hongkong eiland en vervolgens een snelle veerboot brengt ons naar Lamma Eiland (Nanyadao of "Zuid-Y-vormig-eiland"). De veerboot legt aan in Yung Shue Wan ( Yindushuwan of "Banyan Fig baai") in het noorden van het eiland waar de meeste mensen wonen. Er zijn geen auto's op het eiland en er loopt een wandelpad van deze plaats naar Sok Kwu Wan (Suoguwan of "Picnic Baai") in het zuiden vanwaar je een veerboot terug naar Hongkong eiland kan nemen. We zijn fit en het weer is lekker warm en zonnig, dus kunnen we er tegenaan.

:-$22°13'7.72"N 114° 7'10.23"E

Zou zo maar Hoek van Holland kunnen zijn

Het eerste stuk van de route brengt ons naar een klein strandje waar een aantal mensen zich vermaken met sport en zwemmen. De kleine baai is afgezet met netten zodat de haaien niet van afhaal Chinees kunnen genieten. De horizon wordt enigszins verstoord door een enorme electriciteitscentrale die het energieslurpende Hongkong van stroom moet voorzien. Als je echter de andere kant op kijkt, ziet het er mooi uit en ook vele plezierjachten kiezen dan ook deze locatie om voor anker te gaan.

:-$22°12'46.49"N 114°7'20.20"E

Deze kant ziet er veel prettiger uit. Zon, zee en bootjes

In Sok Kwu Wan aangekomen is het al lang tijd om te lunchen en natuurlijk is het weer vis. Het Regenboog restaurant heeft goede gerechten en als je daar eet kan je de speciale gratis veerboot terug naar Hongkong nemen. Zo gezegd, zo gedaan en niet veel later staan we weer op de kade in Hongkong. Dit keer nemen we een taxi terug naar het hotel, wat echter niet zo een geweldig idee was in de spits. Er zijn tunnels onder de Victoria haven, maar die zijn natuurlijk erg druk in de spits en het duurt dan ook vrij lang voordat we weer terug zijn in het hotel.

:-$22°12'27.51"N 114° 7'40.13"E

Picnic baai. Je moet wel een bootje hebben anders heb je erg slappe koffie

's Avonds gaan we maar eens de tip van de hotelconcierge proberen. Het Lei Garden restaurant is in het naastgelegen winkelcentrum en er staat een enorme groep mensen te wachten voor de ingang. Wij moeten ook 20 minuten spenderen en ik ga maar eens schoenen kopen omdat mijn maat in Hongkong wat makkelijker te vinden is dan in Shanghai. Voor 350 Hongkong dollars (ongeveer 35 euro) vind ik al snel een redelijk paar van maat 46 die goed zitten en ook lekker lopen. Het restaurant heeft erg lekker eten en is redelijk geprijsd. Goede afsluiting van een leuke dag.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 6210 )
Sai Kung (01.10.06)
zondag, 1 oktober, 2006, 05:21
Vandaag gaan we eens wandelen in Sai Kung (Xigong of "west-contributie") wat de achtertuin van Hongkong wordt genoemd. Het weer is een beetje wisselvallig, maar dat mag de pret niet drukken. Een taxi brengt ons tot zo'n 2 kilometer van de Sai Wan (Xiwan of "West-baai"). De rest moeten we lopen over de zo'n 12 kilometer lange MacLeHose route. Het blijkt dat op deze voor Hongkong vrije dag, wij niet de enige zijn met dit plan en er zijn dus nog anderen op pad.

:-$22°23'16.30"N 114°21'38.80"E

Groene heuvels, blauw water en witte stranden. Kortom, saaie boel

Na twee kilometers klimmen en dalen bereiken we het Sai Wan strand en rusten een beetje uit. Het ziet er goed uit behalve dan de computermonitoren die hier en daar in groepjes op het strand liggen. Op het eerste gezicht vraag je je af of ze in zo'n afgelegen plek een hackers convention hebben gehouden, maar de krant meldde dat wellicht een recycle bedrijf deze in zee gedumpt heeft. Stickers geven aan dat de monitoren eigendom zijn van de "Government of Detroit".

Na wat pootje baden en genieten van de bewolking begint het te wat regenen en vluchten in een van de theehuisjes om een biertje te pakken. Als het op lijkt te klaren, hervatten we onze toch naar Tai Long Wan (Dalangwan of "Grotegolfbaai"). Halverwege regent het echter zo, dat het geen lol meer is en we besluiten terug te keren naar de weg om een taxi terug te nemen. Een taxi krijgen hier is normaal niet zo makkelijk, maar gelukkig met een mobieltje is dat zo gepiept.

:-$22°23'51.58"N 114°22'18.98"E

Even kijken of er misschien ook nog een muis en keyboard is aangespoeld

Peter stapt halverwege uit om de rest terug te rennen naar het hotel als voorbereiding voor de marathon. Wij gaan verder naar het hotel, waar we de rest van de middag relaxen en een beetje in het zwembad dobberen. Een korte wandeling in het park bij het hotel om de kinderen uit te laten laat ons de saaiheid van vooruitgang zien. De speeltuin is totaal kinderveilig en daarom ook saai. Geen schommels, draaiende dingen en hoge glijbanen, maar wat plastic constructies en variaties op wipkippen. Marie en Manon zijn dan ook al gauw uitgekeken op dit steriele gedoe. In het park stuiten we ook nog op een group biddende Moslimvrouwen.

Omdat China geen machtsconcentraties toestaat, anders dan de staat, worden religies niet verboden, maar streng gecontroleerd door dezelfde staat. Dit ter voorkoming van potentiele twisten tussen religieuze of andere culturele machtsblokken die een gevaar voor de Chinese stabliteit vormt. Daarom ontstaan er hier en daar niet legale bijeenkomsten van deze groeperingen, doch deze vormen niet een geheel en daarom geen bedreiging.

:-$22°22'51.16"N 114°16'24.10"E

Schepnet in de aanslag, je materiaal inspecteren en vissen maar.

's Avonds hebben we afgesproken met Zoran, die hoofd van onze M&S afdeling in Hongkong is. Hij pikt ons op in het hotel en we rijden (aan de verkeerde kant van de weg) naar Sai Kung Town waar een leuke boulevard is met veel visrestaurantjes. Trots laat hij zijn contactloze Octopus kaart zien waarmee hij trein, bus, veerboten, parkeerplaatsen en toltunnels mee kan betalen. Als ik aan hem vraag of hij er ook de taxi mee kan betalen zoals in Shanghai, valt het even stil. De meeste in Hongkong denken nog steeds dat hun stad extreem ver vooruit is op mainland China. Ik geef toe, Hongkong is over het algemeen iets verder ontwikkeld dan Shanghai, maar veel is het niet meer.

In het restaurant kiezen we volgens goed Chinees gebruik, natuurlijk eerst wat we gaan eten uit de aquaria. Alles wat je eet in een visrestaurant moet twee minuten ervoor nog rondgelopen hebben, anders is het niet vers en dus niet goed. We kiezen wat bekende en vreemde beesten en als kopstuk een koningskrab, met poten meegrekend zo'n halve meter groot (zie foto de rechter bakken in de tweede rij van boven). Manon vind de bakken eg interessant en gaat dan ook continu met een schepnetje aan het werk. Gelukkig zijn de onderste bakken enkel gevuld met wat onschuldige schelpdieren en geen grootgeschaarde krabben.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 5938 )
Hongkong (30.09.06)
zaterdag, 30 september, 2006, 05:10
Het Nationale Festival in begin oktober breekt aan en dat betekent dat de meeste bedrijven sluiten voor een week. Eigenlijk drie dagen, maar de zaterdag voor en zondag na de week wordt ook gewerkt om het een volledige week te maken. Samen met Peter en familie vertrek ik al op zaterdag met als bestemming Hongkong. De mandarijn naam voor het kantonese Honkong is Xianggang, wat betekent "Goed ruikende haven". Het was vroeger een belangrijke haven voor sandal-hout handel wat een prettige geur afgeeft.

Gedurende de "Golden Week" zijn tickets naar Hongkong nogal duur en we besluiten via Shenzhen te gaan wat de helft goedkoper is. In Shenzhen nemen we een taxi naar Lo Wu, de grensovergang naar Hongkong. Hongkong is zo ongeveer de open varanda naar het buitenland. Zeker deel van China, maar de stevige deur zit tussen Hongkong en het Mainland. Na allerlei administratieve handelingen en checks, zijn we eindelijk in Hongkong en stappen op de trein richting Sha Tin (kantonees voor Sha Tian wat betekent "zand-veld")

:-$22°17'35.38"N 114°10'27.98"E

Manon blijkt interessanter dan de valse zanger

Het Royal Garden hotel ligt direkt naast het station van Sha Tin en enorme winkelcentra. De rest van de middag besteden we dus aan het verkennen van het hotel en omgeving, maar tegen de avond besluiten we naar Tsim Sha Tsui (Jianshaju in mandarijn wat betekent "scherpzandmond") te gaan. Het is de zuidpunt van het continent ten noorden van de Victoria Haven en het Hongkong eiland. We wandelen wat over de boulevard van de sterren welke voornamelijk in het teken staat van Bruce Lee en enige andere kungfu meesters op het witte doek. Halverwege staat een amateurbandje oude nummers op valse wijze ten gehore te brengen. Ondanks de trommelvliesscheurende kwaliteit van de band, staan er toch nog behoorlijk wat mensen te luisteren. Geamuseerd of misschien verbaasd. Gelukkig dat zulke bandjes hun muziek alleen ten gehore mogen brengen op een pier ver in het water als hier of diep in een park.

:-$22°17'34.59"N 114°10'24.05"E

De Hongkong skyline met de bekende lichtpalen

Elke avond om acht uur precies begint het multimedia spectakel "Symphony of Lights". Van de noordzijde kijk je precies op de skyline van Hongkong eiland met zijn felbelichte gebouwen. Nu hebben die Hongkongnezen alle gebouw belichting tesamen met extra schijnwerpers en lasers op daken en wat vuurwerk op muziek gearrangeerd van ongeveer 15 minuten. Het is een heel erg grappig gezicht om alle hoge gebouwen aan de andere kant van de baai te zien knipperen op de maat en melodie van een gezellig deuntje. Misschien een idee voor Amsterdam ?

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 6356 )
Suzhou (14.07.06)
vrijdag, 14 juli, 2006, 02:06

Chinezen slapen werkelijk op de meest rare plaatsen en houdingen

De hele dag potten met lotusplanten versjouwen is ook werk

Deze dame lijkt douchekoppen te verkopen

Wieroken. Nou deze boedhisten roken in ieder geval

En wat doen we 's avonds. Juist...eten

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 4369 )