Yuyuan (18.02.07)
zondag, 18 februari, 2007, 03:05

Ik laat Rick eerst maar even het oude gedeelte van Shanghai zien

Natuurlijk komen we ook langs Yuyuan. We zijn duidelijk niet de enigen

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 4298 )
Shanghai (17.02.07)
zaterdag, 17 februari, 2007, 03:00
Mijn broer Rick komt langs...dat wordt gezellig!

Samen met mijn broer wachten we op de Maglev trein

Even boodschappen doen in Carrefour. Iemand geinteresseerd in een varkensgezicht?

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 4194 )
Harbin (06.01.07)
zaterdag, 6 januari, 2007, 02:19

De belangrijkste bezigheid in de winter van Harbin is ijssculpturen maken

Florence probeert eens een sneeuwscooter. Leuke muts...

Bij -20 graden is een beetje activiteit als een glijbaan geen luxe

Disney is ook overal. Ik ben degene met de beer op zijn kop

Details van de sculpturen zijn erg goed. De betekenis is echter niet altijd transparant

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 87 )
Hoi Ha Wan (03.10.06)
dinsdag, 3 oktober, 2006, 05:57
Deze keer gaan we wandelen in het noorden van Sai Kung rond het plaatsje aan Hoi Ha Wan (Haixiawan of "Baai onder zee"). Er is een schiereiland waar je omheen kan lopen terug naar hetzelfde plaatsje. Een taxi brengt ons eerst naar Hoi Ha en dan tuigen we ons op voor de wandeling. Al gauw blijkt dat er bijna geen mensen zijn in dit gebied. Wellicht is dit te afgelegen voor velen en ook dat vandaag weer de eerste werkdag in Hongkong is, zou er invloed op kunnen hebben.

:-$22°27'44.32"N 114°19'43.47"E

Bah. Al weer zee, strand en groene heuvels

Het pad loopt langs een mooie baai met schoon zandstrand en begroeing. Onderweg zien we een klein slangetje van ongeveer 30 cm door de bomen sluipen. Geen idee wat soort het was en of het giftig was, want ik heb het hem maar niet gevraagd. Verder zijn er vele vogels die nootschillen op je kop gooien en de meest vreemdsoortige insecten die je pad kruisen, maar dat hoort in een natuurervaring.

:-$22°27'48.92"N 114°19'52.85"E

Oostenrijkers en bergen. Valt nog mee dat hij zijn ski's thuis heeft gelaten

Op het schiereiland zien we een scouting kampterrein met wat strandjes ervoor en ondanks dat het geen officieel zwemgebied is hebben we toch te veel zin om niet in het water te gaan. Op het terrein loopt een jongen rond met duikbril en snorkel, dus als hij niet de WC gaat ontstoppen, wordt hier toch gezwommen. Het zeewater ziet er schoon uit en is niet koud. Terwijl we goed kijken of er geen verdachte, boven het water uitstekende vinnen op ons af komen genieten we heerlijke van de afkoeling op deze warme dag. Toen we op het strandje aankwamen was het totaal leeg, maar al snel komen er meer en meer mensen. Het zou me in Hongkong niet vebazen als het in de middag vol zit en er in de avond hotels zijn gebouwd. In ieder geval, na het zwemmen maken we ons rondje over het schiereiland af en behalve wat loslopende koeien komen we bijna niemand tegen. Het is een rustig en mooie omgeving in fel contrast met het volle en drukke Hongkong.

:-$22°27'45.19"N 114°20'24.20"E

Waar is iedereen gebleven. Voer voor de haaien ?

Vroeg in de avond gaan we eindelijk maar eens naar Hongkong eiland zelf. Het bekendste punt is the top van de hoogst berg, Victoria Peak en je kan er met een kabeltreintje naartoe. Al gauw wordt het duidelijk waarom niemand in Hoi Ha was. Iedereen blijkt in de rij voor dit treintje te staan en we moeten dan ook wel even wachten voordat we ons in het wagonnetje kunnen proppen. Dit deel van Hongkong heeft vele wolkenkrabbers die tegen de berg aangebouwd zijn en het treintje gaat dan ook erg steil (100% of 45 graden) naar boven tussen de gebouwen door. Op de top is een groot plein met winkelcentra en restaurants. We kiezen een leuk uitziend restaurant met een eettuin en biefstuk op het menu. Na al die dagen vis hebben we wel weer eens trek in koe.

:-$22°16'39.78"N 114° 9'32.56"E

Drommen mensen wachten voor hun kabelaansluiting

Het smaakt ons goed en na weer een taxirit terug naar het hotel ontmoeten we weer Zoran om nog even in het hotel cafe wat bij te babbelen en wat cocktails weg te tikken. We moeten echter vroeg op de volgende dag om op tijd op het vliegveld van Shenzhen zijn en maken het dus niet te laat.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 3751 )
Lamma Eiland (02.10.06)
maandag, 2 oktober, 2006, 05:41
Een toch met de trein naar Tsim Sha Tsui, dan met de Star veerboot naar Hongkong eiland en vervolgens een snelle veerboot brengt ons naar Lamma Eiland (Nanyadao of "Zuid-Y-vormig-eiland"). De veerboot legt aan in Yung Shue Wan ( Yindushuwan of "Banyan Fig baai") in het noorden van het eiland waar de meeste mensen wonen. Er zijn geen auto's op het eiland en er loopt een wandelpad van deze plaats naar Sok Kwu Wan (Suoguwan of "Picnic Baai") in het zuiden vanwaar je een veerboot terug naar Hongkong eiland kan nemen. We zijn fit en het weer is lekker warm en zonnig, dus kunnen we er tegenaan.

:-$22°13'7.72"N 114° 7'10.23"E

Zou zo maar Hoek van Holland kunnen zijn

Het eerste stuk van de route brengt ons naar een klein strandje waar een aantal mensen zich vermaken met sport en zwemmen. De kleine baai is afgezet met netten zodat de haaien niet van afhaal Chinees kunnen genieten. De horizon wordt enigszins verstoord door een enorme electriciteitscentrale die het energieslurpende Hongkong van stroom moet voorzien. Als je echter de andere kant op kijkt, ziet het er mooi uit en ook vele plezierjachten kiezen dan ook deze locatie om voor anker te gaan.

:-$22°12'46.49"N 114°7'20.20"E

Deze kant ziet er veel prettiger uit. Zon, zee en bootjes

In Sok Kwu Wan aangekomen is het al lang tijd om te lunchen en natuurlijk is het weer vis. Het Regenboog restaurant heeft goede gerechten en als je daar eet kan je de speciale gratis veerboot terug naar Hongkong nemen. Zo gezegd, zo gedaan en niet veel later staan we weer op de kade in Hongkong. Dit keer nemen we een taxi terug naar het hotel, wat echter niet zo een geweldig idee was in de spits. Er zijn tunnels onder de Victoria haven, maar die zijn natuurlijk erg druk in de spits en het duurt dan ook vrij lang voordat we weer terug zijn in het hotel.

:-$22°12'27.51"N 114° 7'40.13"E

Picnic baai. Je moet wel een bootje hebben anders heb je erg slappe koffie

's Avonds gaan we maar eens de tip van de hotelconcierge proberen. Het Lei Garden restaurant is in het naastgelegen winkelcentrum en er staat een enorme groep mensen te wachten voor de ingang. Wij moeten ook 20 minuten spenderen en ik ga maar eens schoenen kopen omdat mijn maat in Hongkong wat makkelijker te vinden is dan in Shanghai. Voor 350 Hongkong dollars (ongeveer 35 euro) vind ik al snel een redelijk paar van maat 46 die goed zitten en ook lekker lopen. Het restaurant heeft erg lekker eten en is redelijk geprijsd. Goede afsluiting van een leuke dag.

[ reactie toevoegen ]   |  permalink  |   ( 3 / 6210 )